Czy opłaca się kupować hurtowo?
Na pewno każdy z nas dobrze zdaje sobie sprawę z tego, że sprzedaż można podzielić na hurtową oraz detaliczną. Jaka jest jednak kluczowa różnica między tymi rodzajami sprzedaży oraz która się bardziej opłaca? Spieszymy z odpowiedzią!
Sprzedaż detaliczna a hurtowa
Najczęściej zdarza się, że sprzedaż detaliczna przeznaczona jest dla prywatnych, pojedynczych klientów – kupują oni wtedy jeden produkt na swój użytek lub przeznaczony na prezent, na przykład upominki do domu dla kogoś bliskiego. Sprzedaż hurtowa kojarzy się natomiast ze sprzedażą produktu zwielokrotnionego, w hurtowniach internetowych bądź stacjonarnych – jako, na przykład, zaopatrzenie sklepu prywatnego.
Oczywiście zdarza się również, że klient detaliczny może zrobić zakupy w hurtowni – szczególnie wtedy, gdy potrzebuje więcej danego towaru (na przykład materiałów budowlanych lub do rękodzieła – bazy kartkowe, ozdoby, włóczki i tym podobne produkty). Nie trzeba prowadzić własnej działalności gospodarczej, aby robić zakupy w hurtowniach, dlatego gdy szukamy sporej ilości towarów, warto prześledzić oferty hurtowni. Dlaczego?
Sprzedaż hurtowa, czyli... tańsza!
Często hurtownie są w stanie zaoferować lepszą cenę na swoje towary (lub przy zakupach od jakiejś konkretnej kwoty oferują gratisy lub darmowe koszty przesyłki). Im więcej kupimy, tym niższą cenę zapłacimy za jedną sztukę produktu. Niestety nie zawsze tak jest, wszystko zależy od branży. Na przykład w branży rękodzielniczej rzemyki czy papiery mogą wyjść nas taniej od sztuki, ale hurtownia RTV AGD raczej nie obniży nam ceny.
Zresztą klient detaliczny nie zaopatruje się w taki sprzęt hurtowo – nie zdarza się, by potrzebował chociażby dziesięciu pralek naraz. Wciąż jednak, nawet w przypadku urządzeń elektrycznych – hurtownie posiadają na swoim stanie towar pochodzący bezpośrednio od producenta. Nie biorą więc dodatkowej prowizji, którą pobierają sklepy przeznaczone dla klientów detalicznych. Stąd niższa cena.
Istnieje jednak pewien haczyk. Nie zawsze, ale często hurtownie pozwalają kupować swoje produkty klientom detalicznym tylko wtedy, gdy wyrażą oni chęć zakupu minimalnej, określonej ilości towaru (na przykład od pięćdziesięciu sztuk). Właśnie to zniechęca niektórych klientów od korzystania z hurtowni. Nie każdy z nas potrzebuje stu guzików naraz, prawda?